Hoppa till sidans innehåll

Svar från kassören

16 MAJ 2013 14:50
Vi har under de senaste veckorna fått frågor om vad våra tävlingsavgifter egentligen består av och hur de fördelas. Nedan kommer en redovisning av intäkter och utgifter fördelat på de olika områdena.
  • Skapad: 16 MAJ 2013 14:50

Innan vi går in på själva siffrorna vill jag passa på att rapportera att vi just nu medvetet arbetar med att på olika sätt dra ned tävlingskostnaderna till nästa år.

  • GS (Robert) för just nu en diskussion med Folksam angående licenskostnaderna eftersom vi nu är färre licensierade än förr. Vi har en förhoppning om att det kan leda till minskade licenskostnader senast nästa år – även om inget är klart ännu.
  • Vi får fler och fler lokala domare som håller god och tillräcklig kvalitet vilket ger lägre och lägre resekostnader
  • Administrationskostnaden (idag 10%) bör kunna minska framöver eftersom Lag TA systemet är slutbetalat och endast förvaltningskostnader återstår.

Så till själva siffrorna

Sammanställning av tävlingskostnader/intäkter

Intäkter

enligt fakturor

Licensavgift

347 000

Anmälningsavgift

154 000

Domaravgift

255 000

Domarutbildningsavgift

69 500

Summa

825 500

 

 

Utgifter

enligt budget

Licenser

360 000

Medaljer o priser

15 000

Domararvode

112 000

Reseersättning/boende

115 000

Domarutveckling*

60 000

Admin*

66 200

Kansli*

100 000

Summa

-828 200

I Domarutveckling ingår vidareutbildning/utveckling av existerande domare samt viss subventionering av kurserna till Domare Steg 1.
I Admin (10%) ingår tävlingssystemet, licensmodulen till idrottonline, och kostnader som uppstår hos ekonomifunktionen för utskick av domarersättningarna.

I Anmälningsavgiften ingår övrig tävlingsadministration, det vill säga bland annat en andel av Roberts arbetstid, kanslihyra etc motsvarande den tid som går åt att administrera tävlingar och resultat (bla Kansli-utgiften).

Skribent: Cecilia Lundin
E-post: This is a mailto link