Hoppa till sidans innehåll

Förtydligande från TK/förbundsstyrelsen gällande att börja träna med närkontakt efter den 14/6

16 JUN 2020 23:24
Folkhälsomyndigeten och RF har efter den 14/6 tagit bort att det inte ska vara någon närkontakt mellan idrottsutövare, att man får resa hur som helst inom Sverige.
  • Skapad: 16 JUN 2020 23:24

Nu kan klubbarna börja träna med närkontakt på träningen efter den 14/6 men TK/förbundsstyrelsen rekommenderar att det första steget blir att man börjar med lätt tacklingsträning och användning ruck/tacklingskuddar i sin träning för tacklingar. Den lätta tacklingsträning och ruckträning med ruckkuddar som klubbarna kan träna fram till 1/7 med dem träningsmomenten. Rekommendationen är också när nu klubbarna börjar med närkontakt på träningen är att träna den i ca 10-15 minuter lätt tackling-/rucksträning till att börja med på sina träningar.
Sen efter den 1/7 kan närkontakten med tacklings-/ruckträningen öka långsamt. Inte träna några ställklungor, rullande maul eller inkast under den perioden.
Efter 1/7 kan klubbarna om det inte ha kommit andra direktiv från folkhälsomyndigheten eller RF börja träna med ställklungor, rullande maul och inkast men förlägg dem träningsmomenten till slutet av träningen och träna dem träningsmomenten 10-15 minuter per träning och efter den 1/8 kan träningsmomenten med ställklungor och inkast öka långsamt.
Vi måste fortfarande tänka utifrån perspektivet ”risk för smittspridning” trots att vi har fått börja träna med närkontakt. Därför ska klubbarna ta hänsyn till att:
*         -  TK/förbundsstyrelsen litar på att styrelsen i klubbarna ser till att ledare och spelare i alla lag följer våra rekommendationer. 

*         -  Träna lätt tacklings-/ruckträning i 10-15 min varje träning från 15/6 och förlägg den i slutet och det fram till den 1/7. 

*         -  Träna 1v1 och behålla sin partner under tacklings-/ruckträning tills den 1/7. 

*         -  Träna ställklungor, rullande maul, inkast i 10-15 min varje träning från 1/7 och förlägg 
den i slutet och det fram till den 1/8. 

*         -  Sprita bollarna före, under och efter träningen. 

*         -  Sprita ruck/tacklingskuddar före, under och efter träningen 

*         -  Träna inte om du känner dig sjuk 

*         -  Är du onormalt varm ta då tempen innan träningen och om du har hög temperatur 
stanna hemma från träningen 

*         -  Byt om hemma och duscha hemma 

*         -  Använd inte varandras vattenflaskor 

*         -  Håll avstånd före och efter träningarna 

*         -  Alla från styrelse, ledare och spelare har ett ansvar för att alla följer 
rekommendationer från TK/Förbundsstyrelsen och sprider smittan vidare 
TK jobbar fortfarande efter att det ska bli spel efter den 1/8 men det hinder som finns är att det fortfarande gäller att man inte får vara mer än 50 st person på offentliga samlingar eller om det blir förändringar från folkhälsomyndigheten. TK har fått i uppdrag av förbundsstyrelsen att ta fram rekommendationer om vad som gäller för 7 ́s kval, 7 ́s SM- slutspel för dam/herr och 15 ́s matcher för dam/herr och det fortfarande finns kvar att man bara får vara 50 st person på offentliga samlingar efter den 1/8. 


Skribent: TK
Epost: This is a mailto link

 

 


 

 


 

 Antidoping 

 


 

FRIS

 
GÖF Logo

 
utbildningar 

LUM logo3
SSC annons

Postadress:
Svenska Rugbyförbundet
box 4044
600 04 Norrköping

Kontakt:
Tel: +46737454969
E-post: This is a mailto link

Se all info