Nedan finns information om vad vi söker efter, hur nomineringar ska ske och när ni som medlemmar i SRF senast behöver göra nomineringarna.
Valbara platser
Utifrån stadgar och föregående förbundsmöte är det följande positioner som står inför omval 2019.
1 Skattmästare - väljs på 2 år
3 ledamöter - väljs på 2 år vardera
2 suppleanter - väljs på 1 år vardera
Revisionsbyrå - väljs på 1 år
2 lekmannarevisorer - väljs på 1 år vardera
1 ordförande + 2 ledamöter + 2 suppleanter disciplinnämnd - samtliga på 1 år
Dessutom har ordförande Maria Vargö meddelat att hon av privata skäl kan komma att avgå som ordförande vid årsmötet och det innebär att vi förbereder inför att ett fyllnadsval på ett år för posten ordförande kan komma att göras.
Hur nominerar ni?
Valberedningen kommer i sin rekrytering och prioritering inför årsmötet utgå ifrån följande bedömningskriterier:
- Kompetens, dvs utbildning i sakfrågor, föreningsliv etc
- Erfarenhet av arbetet med sakfrågor, föreningsliv etc
- Personliga egenskaper
- Förankring, dvs nuvarande och tidigare roll/roller inom rugbyn
- I relation till gruppen, dvs hur personen passar sittande styrelse och övriga föreslagna kandidater utifrån aspekter som kompetens, kön, ålder, geografisk spridning, föreningsrepresentation med mera
I nomineringen ska följande information framgå
1) Hur du uppfattar att den nominerade personen uppfyller kompetensprofilen
2) Om den nominerade personen är tillfrågad om nomineringen eller inte
3) Till vilken position personen nomineras
4) Namn, förening, telefon och e-postadress till den nominerade personen
5) Namn på den/föreningen som nominerar samt kontaktuppgifter till ansvarig för nomineringen
Ni är välkomna att kontakta valfri person i valberedningen. Nominering ska ske skriftligt och ska vara valberedningen tillhanda senast 2019-01-13. Nomineringar som inte förmedlas med ovanstående information kommer inte att beaktas.
Kompetensprofil
Nedanstående kompetensprofil beskriver vad vi söker efter inför årets förbundsmöte.
Kandidater till styrelsen:
- Bör ha praktisk erfarenhet av uppdrag inom den ideella sektorn och gärna från idrottsrörelsen
- Bör ha erfarenhet av och kunskap om rugby samt gärna vara förankrad i förening/region
- Bör ha kunskap och/eller erfarenhet av organisationsutveckling i ideella organisationer
- Bör som person vara ödmjuk, bra på att bygga relationer och kunna vara tydlig i delegering och arbetsledning
- Bör kunna tänka både förvaltning och utveckling och vilja ta över och driva vidare arbete som redan har påbörjats
- Ska ha grundläggande föreningskunskap och förståelse för ekonomi
- Ska oavsett ansvars- och intresseområde ha förmågan att både tänka strategiskt och arbeta operativt
- Ska kunna lägga 5-10 timmar i veckan utöver styrelsemöten på sitt uppdrag. Tiden är ojämnt fördelad under året och infaller återkommande på kvällar och helger.
Det här året söker vi extra mycket efter dig/personer som har en eller flera av nedanstående kompetenser
- varumärkesbyggande och sponsor-rekrytering
- kommunikation och marknadsföring, såväl internt som externt inom en organisation
- administration och organisation
- ekonomi
- att leda ideellt förtroendevalda såväl som anställd personal
Tveka inte att höra av dig med frågor eller om du vill veta mer om något av uppdragen.
Varma hälsningar valberedningen
Anja Näslund (ordförande), Magnus Andersson, Anders Sjöström
Kontaktuppgifter:
Magnus Andersson,
, Telefon 0703-014306
Anja Näslund,
, Telefon 0709-967099
Anders Sjöström,
, Telefon 0705-78 21 90
Via denna länk kan ni få informationen som pdf fil
Denna är uppdaterad 2018-12-02