Hoppa till sidans innehåll

Vad händer vid förseelser?

I rugby spelar man mycket på fördel. Dvs att spelet fortsätter även efter ett regelbrott, under förutsättning att domaren gör en bedömning att det förfördelade laget kan dra fördel av fortsatt spel. Leder inte det fortsatta spelet till en fördel tas spelet tillbaks till platsen för regelbrottet.

 

Mindre förseelser, tex framåtpass eller knock-on (när bollen tappas framåt), leder till en klunga med insättning för motståndarlaget. En klunga kan liknas med en tekning i hockey, fast med många fler spelare inblandade. Åtta spelare i varje lag formar en klunga genom att hålla om varandras axlar i tre led. Klunghalven för laget med insättningen, kastar in bollen i mitten och därefter försöker spelarna fösa bollen bakåt mellan benen. Det lag som vinner bollen, dvs får ut den på sin sida, startar anfallet.

 

För vissa förseelser döms frispark. Då måste motståndarna stå bakom en tänkt linje tio meter bort och spelet startas om genom att en spelare sparkar bollen förbi platsen för förseelsen. Sparken kan vara lång eller kort, men oftast väljer man en mycket kort spark eller "tap" för att sedan direkt fånga bollen och passa den vidare. Frispak kan dömas vart som helst på planen.

 

Straff döms för allvarligare förseelser och liksom en frispark kan den dömas vart som helst på planen. Valmöjligheterna för attackerande lag är dock större. Man kan välja att spela av som i en frispark, men man kan även välja att starta spelet med en klunga, eller att sparka ut bollen direkt ut över sidlinjen och därefter få fördelen av att kasta ut bollen till inkastet (det sistnämnda kan vara ett mycket bra sätt att vinna mark). Givetvis kan man även sparka på mål, vilket då ger tre poäng.

 

 


 

Webbutik


 

 Sweden7sRugby


 

 Antidoping 

 


 

FRIS

 
GÖF Logo

 
utbildningar 

LUM logo3
SSC annons

Postadress:
Svenska Rugbyförbundet
box 4044
600 04 Norrköping

Kontakt:
Tel: +46 73 745 49 69
E-post: This is a mailto link

Se all info